مصاحبه كاري | نكات مهمي كه بايد قبل از مصاحبه هاي كاري بدانيد

۱۲۴ بازديد

مصاحبه كاري مي‌تواند يكي از هيجان‌ انگيزترين و در عين حال دشوارترين مراحل كاري زندگي‌تان باشد. موفقيت و يا عدم موفقيت در مصاحبه روي آينده كاري شما تأثير مستقيم مي‌گذارد. شايد جزء آن دسته از افرادي باشيد كه مصاحبه شغلي زيادي انجام نداده‌ايد و به همين ترتيب تجربه كمتري هم داريد. اگر به دنبال اين هستيد كه بدانيد چطور در يك مصاحبه كاري موفق شويد، اين مقاله مناسب شما خواهد بود. براي اطمينان از موفقيت در مصاحبه شغلي جهت ورود به هر ارگاني مي توانيد با كارشناسان خبره در اين زمينه صحبت كنيد. مشاوران مركز كاردوك به شما براي ورود هر چه راحت تر به هر كدام سازماني راهنمايي ارائه مي دهند.

براي ثبت نام يا دريافت مشاوره در زمينه مصاحبه كاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : مصاحبه كاري

مصاحبه كاري

علاوه بر رزومه كاري پر بار، در جلسه مصاحبه كاري ، هر چيز كوچكي مي‌تواند يك تغيير بزرگ در روند مصاحبه شما ايجاد كند. حتي وقتي مصاحبه‌هاي شغلي زيادي هم پشت سر گذاشته باشيد، باز هم ممكن است قرار گرفتن در چنين موقعيتي براي‌تان آسان نباشد. با رعايت چند نكته مي‌توانيد يك مصاحبه موفق را پشت سر بگذاريد. در اينجا نكاتي آورده شده كه مي‌تواند به شما در داشتن يك مصاحبه كاري موفق كمك كند. براي اطلاع از نحوه رزومه نويسي كليك كنيد.

1- آمادگي قبلي

با يك جست و جوي ساده در اينترنت مي‌توانيد به سؤالات مصاحبه كاري دست پيدا كنيد. حتماً قبل از مصاحبه آن‌ها را مرور كنيد و براي هر سؤالي پاسخ‌هاي قابل قبولي طراحي كنيد. پاسخ‌هاي شما بايد دقيقاً همان چيزي باشد كه كارفرما از شما مي‌خواهد. يعني مستقيم و بدون حاشيه پردازي بايد به اصل مطلب بپردازيد. آمادگي قبلي به شما كمك مي‌كند تا در هنگام مصاحبه و مورد سؤال و جواب قرار گرفتن ذهنتان در وضعيت سفيد قرار نگيرد و بتوانيد خوب تمركز كنيد.

2- برقراري ارتباط با مصاحبه كننده

قبل از مصاحبه به طور كامل در مورد شركت مورد نظر اطلاعات لازم را كسب كنيد. از قبل مسير خود به محل مصاحبه را بررسي و طي كنيد. همچنين سعي كنيد با جستجو در گوگل و يا پرسيدن از افراد ديگر درباره مصاحبه كننده، كمي آشنايي پيدا كنيد. سعي كنيد بفهميد او چه ويژگي‌هايي دارد و روي چه چيزهايي دقت مي‌كند. اين كار به شما كمك مي‌كند تا پاسخ‌هايتان به چيزي كه مصاحبه كننده مي‌خواهد بداند، نزديكتر باشد.

3- در مورد شركت تحقيق كنيد

“در مورد شركتي كه قرار است در آن كار كنيد چه مي‌دانيد؟” يكي از سوالات رايجي است كه در مصاحبه پرسيده مي شود. مثلاً مي‌توانيد از قبل در مورد دستاوردهاي شركت مورد نظر خود تحقيق كنيد و وقتي اين سؤال از شما پرسيده شد بگوييد در تاريخ x شركت شما توانست به دستاورد بزرگي در زمينه g برسد. اين دست اطلاعات به كارفرما نشان مي‌دهد كه شما براي كار كردن در آن شركت آمادگي داريد و بدون اطلاع قبلي نيامده‌ايد.

4- دقيقه نودي نباشيد

همه چيز را به دقيقه نود موكول نكنيد. يافتن مسيرها، مطالعه نمونه سؤالات و تهيه لباس مناسب را براي روز آخر نگذاريد. سعي كنيد از قبل همه چيز را آماده كرده تا در روز رفتن استرس و نگراني كمتري داشته باشد. همچنين مسير دقيق و فرعي رفتن به محل مصاحبه را شناسايي كنيد تا در صورتي كه درگير ترافيك شديد بدانيد چه تدبيري بايد كنيد كه به موقع به محل مصاحبه برسيد.

5- كاهش استرس

داشتن استرس قبل از مصاحبه طبيعي است، البته اگر آن را كنترل نكنيد روي روند مصاحبه شما تأثير منفي مي‌گذارد. بهترين كار اين است كه از تكنيك‌هاي مختلف كاهش استرس قبل از مصاحبه استفاده كنيد. مثلاً ورزش كنيد، مديتيشن انجام دهيد، از مواد غذايي اُرگانيك استفاده كنيد و سعي كنيد با تنفس عميق به خودتان آرامش بدهيد. حتماً از يك هفته قبل از مصاحبه روي تكنيك‌هاي رفع استرس خود كار كنيد.

چند اشتباه در طول مصاحبه كاري كه بايد از آن‌ها دوري كنيد

شايد كاملاً آماده باشيد اما با انجام برخي رفتارها و كارها مصاحبه خود را خراب كنيد. لطفاً تا جايي كه ممكن است نسبت به جزئيات دقيق باشيد.

اشتباه اول در مصاحبه كاري | استفاده از تلفن همراه

برخي از افراد طبق عادت، دائم گوشي موبايل خود را در دست مي‌گيرند. آن ها اين عادت را به جلسه مصاحبه هم مي‌برند و هنگامي كه كارفرما در حال سؤال پرسيدن است دائم با موبايل خود بازي مي‌كنند. اين كار صد در صد مصاحبه شما را خراب مي‌كند. سعي كنيد قبل از انجام مصاحبه موبايل خود را خاموش كنيد و اگر مي‌بينيد انجام اين كار سخت است، آن را در خانه بگذاريد و بدون موبايل براي انجام مصاحبه به شركت مورد نظر برويد.

اشتباه دوم در مصاحبه كاري | زبان بدن نامناسب

شايد شما بهترين لباس‌ها را بپوشيد اما اگر اصول زبان بدن را رعايت نكنيد به مشكل برخورد مي‌كنيد. طرز نشستن خود را در خانه تمرين كنيد. يادتان باشد هنگامي كه مقابل مصاحبه شونده قرار داريد بايد با كمر صاف و پاهاي جفت شده بنشينيد. دستهاي خود را نيز در روي پاهايتان قرار دهيد. زبان بدن نامناسب يكي از عللي است كه افراد در مصاحبه شغلي خود ناموفق مي‌شوند.

اشتباه سوم در مصاحبه كاري | صحبت بيش از اندازه

يكي ديگر از اشتباهات رايج در مصاحبه‌هاي كاري صحبت كردن بيش از حد است. لازم نيست براي هر سؤالي كه از شما پرسيده مي‌شود داستان سرايي كنيد، فقط به سؤال جواب دهيد. كارفرما نه وقت دارد و نه حوصله شنيدن حرف‌هاي طولاني شما را، پس ممكن است نسبت به خيلي از پاسخ‌هاي شما بي تفاوت باشد. پس فقط به سؤال پاسخ دهيد و از هرگونه حاشيه رفتن خودداري كنيد.

هر چقدر هم كه مصاحبه كاري انجام داده باشيد باز هم براي بهتر شدن به تمرين، تمرين و تمرين نياز داريد. سعي كنيد هميشه آخرين اخبار و اطلاعات را در مورد مصاحبه‌هاي شغلي پيدا كنيد و به روز باشيد. اين كار در زمان مصاحبه به درد شما مي‌خورد.

سؤالات متداول

آيا همه مصاحبه كاري ها مثل هم هستند؟

خير ، بسته به نوع شركت و شغلي كه شما دنبال آن هستيد، مصاحبه‌هاي كاري مي‌توانند متفاوت باشند، از طرفي ديگر اين روي سؤالاتي كه قرار است از شما پرسيده شود هم تأثير مي‌گذارد.

چند دقيقه قبل از مصاحبه در مكان مورد نظر حاضر شويم؟

15 تا 20 دقيقه قبل از انجام مصاحبه در محل مورد نظر آماده باشيد. نه آنقدر زود برسيد و نه آنقدر دير. حد تعادل را در رسيدن به موقع رعايت كنيد.

براي ثبت نام يا دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه مصاحبه كاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : مصاحبه كاري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.