طرح توجيهي بسته بندي اجيل و خوشكبار | خلاصه طرح بسته بندي آجيل و خشكبار

۷۶ بازديد

طرح توجيهي بسته بندي اجيل و خشكبار چه كاربردي دارد؟ در جهان قريب به 4.5 ميليون تن ميوه‌هاي آجيل و 3.3 ميليون تن ميوه خشك طي سال 2120 -2019 توليد شده است. توليد فندق جهان با توجه به برداشت كشورهايي همانند فرانسه و اسپانيا و افزايش 15 درصدي محصولات زراعي در تركيه به بيش از 530 هزار تن، گردو جهان حدود 969 هزار تن و پسته 655.2 هزار تن برآورد شده است. بيشترين توليد بادام‌زميني جهاني در كشورهاي چين، هند، برزيل و ايالات متحده مي‌باشد. برآورد توليد جهاني ميوه خشك در همين سال در حدود 3،283 هزار تن است كه رشد 5 درصدي نسبت به سال قبل را داشته است. با توجه به عرضه و تقاضاي اين محصولات فرصت مناسبي براي سرمايه گذاران است. نوشتن طرح توجيهي براي شما در برآورد هزينه و نحوه شروع كار مانند راهنمايي خواهد بود.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 منبع: طرح توجيهي بسته بندي آجيل و خشكبار

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | معرفي محصول

آجيل و خشكبار معمولا به ميوه‌هاي دانه‌اي شكلي همانند گردو، بادام زميني، بادام و پسته گفته مي‌شود كه روي درخت‌هاي شكوفه‌اي يا بوته‌اي مستقيم رشد مي‌كنند و به صورت خام يا بو داده و خشك مصرف مي‌شوند.

كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي بسته‌بندي خشكبار و آجيل

تعرفه گمركي وكد‌هاي آيسيك آماده سازي و بسته‌بندي انواع آجيل به شرح ذيل مي‌باشد.    

محصول تعرفه گمركي كد آيسيك
پاك كردن و بسته‌بندي آجيل 071134000 15492711
خشك كردن وبسته‌بندي خشكبار 15311410
پاك كردن و درجه‌بندس انواع آجيل و بدون بسته‌بندي 15492717
پاستوريزه كردن و بسته‌بندي آجيل 15492718
بسته‌بندي آجيل و خشكبار و برنج 7495412322
انواع دانه و ميوه آجيلي فرآوري شده   1549412503
تخمه آفتابگردان فرآوري شده   1549512371
انواع گرانول ميوه‌هاي آجيلي   1549312631
انواع خلال ميوه‌هاي آجيلي   1549312632
توليد و بسته‌بندي آجيل   15492111
توليد وبسته‌بندي انواع تخمه آجيل   15492120
پودر كردن و بسته‌بندي ميوه‌هاي آجيلي   15492171
بسته‌بندي پودر ميوه‌هاي آجيلي   7495412433
انواع خلال ميوه‌هاي آجيلي   1549312632
بسته‌بندي خشكبار   7495412325

استانداردهاي آماده سازي و بسته بندي آجيل و خشكبار

در بسته‌بندي آجيل و خشكبار از مرحله آماده‌سازي، بسته‌بندي و انبارداري از آيين نامه كار بهداشتي و الزامات استاندارد ملي ايران به شماره 9343 پيروي مي‌كند. هدف از تدوين اين آيين كار، راهنمايي توليدكنندگان در تأمين حداقل نيازمندي‌هاي بهداشتي توليد و عرضه و تطبيق ويژگي‌هاي آن با استاندارد مرتبط  مي‌باشد. ساير استاندارهاي ملي و فرايند اين كسب و كار به شرح ذيل مي‌باشد.

 استاندارد ملي ايران 2380:  ”  آئين كار تهيه پسته از مرحله برداشت محصول تا بسته بندي”.

  استاندارد ملي ايران 495:   “بسته‌بندي پسته و مغز بادام صادراتي”

 استاندارد ملي ايران 3937:   ” آئين كار تهيه مغز بادام”

 استاندارد ملي ايران 7704:   ” بادام زميني– از برداشت تا بسته‌بندي و انبارداري – آيين كار بهداشتي”

 

ويژگي‌هاي فني آماده سازي و بسته بندي خشكبار و آجيل

بوجاري، سورتينگ و بسته‌بندي انواع آجيل و خشكبار توسط ماشين آلات خط توليد بايد هم داراي استانداردهاي سلامتي و كيفيت مواد اوليه و هم فرايند توليد باشد. سلفون و ورق‌هاي پليمري بسته‌بندي محصول توليدي بايد داراي نرمش، قابليت چاپ، قابليت دوخت حرارتي، قابليت شكل‌پذيري پنوماتيك، شفافيت، نفوذپذيري ناپذيري نسبت به بخار آب و گازهاي محيطي را داشته باشد.

در بسته‌بندي آجيل و خشكبار بايد نشانه‌گذاري‌هاي محصول شامل درج نام و نوع محصول، اندازه، درجه‌بندي، نام واحد توليدكننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شماره پروانه بهره‌برداري وزارت صمت،  شماره سريال ساخت، تاريخ توليد و انقضاي مصرف، وزن خالص و شرايط نگهداري قيد شود.

 

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | موارد كاربرد

آجيل به مناسب‌هاي مختلف به عنوان تنقلات و ميان وعده مفيد با ارزش غذايي بالا هم مورد استفاده تمامي افراد بوده و هم در مراسم، مهماني‌ها، اعياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسته‌بندي‌هاي صحيح و مناسب محصولات مواد غذايي همانند آجيل و خشكبار هم به حفظ بهداشت و هم به ماندگاري بيشتر آن كمك مي‌نمايد. اين فرايند در مقياس صنعتي امكان رعايت الزامات بهداشتي را بيشتر و ميسرتر مي‌سازد. قرارگيري آجيل در بسته‌بندي ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، ميزان مصرف كنترل شده محصول را نيز بهبود مي‌دهد.  

 

فوايد مصرف آجيل و خشكبار

آجيل و مغزها آن‌ها همانند فندق، گردو و پسته نقش مهمي در تامين انرژي و سلامتي بدن ايفا مي‌كنند. اين مواد غذايي منابع سرشاري از پروتئين، مواد معدني، ويتامين‌ها و آنتي اكسيدان هستند. آجيل يكي از مهم‌ترين منابع غني عناصري مانند روي، آهن، سلنيوم هست كه براي تامين سلامت سيستم ايمني بدن و بهبود رشد و نمو و كاهش كم‌خوني ضروري است.

دانه‌هاي خوراكي آجيل سرشار از آهن، روي، ويتامين E، منيزيم و فوليك اسيد، فسفر، منيزيم و كلسيم است كه در سلامتي ساخت استخوان‌ها، دندان و در ايجاد تعادل در عملكرد ماهيچه‌ها و اعصاب نقش موثري دارند. سورت و بسته‌بندي اين محصولات ضمن كارآفريني در بهبود فرايند هضم، سلامتي بدن و تامين پروتئين‌هاي متنوع مورد نياز انسان مي‌تواند كاهش وزن را به همراه داشته باشد.

 

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | كالاهاي جايگزين

بسياري از تنقلات ديگر همانند چيپس سيب‌زميني و ميوه‌ها، پفك رقبايي با قيمت پايين‌تر براي آجيل و خشكبار هستند اما ارزش غذايي، طعم و مزه محصولات گروه خشكبار و آجيل را ندارد.

 

دانش فني و فرايند توليد بسته بندي آجيل و خشكبار

ماشين آلات آماده‌سازي و بسته‌بندي خشكبار و آجيل در داخل كشور با كيقيت مطلوب قابل ساخت است. تجهيزات با توجه به ظرفيت توليدي مورد نياز عبارتند از دستگاه‌هاي بالابر كاسه‌اي، پيش بوجاري، نوار نقاله كنترل كيفيت، رطوبت سنج مخزن دست چين، پوست كن، بالابر زد، دستگاه حلزوني، خشك كن، طعم پاش و تفت كانتينيوس، شوركن، سيستم هيتر و نمك زني و فيلتر و دستگاه‌هاي بسته‌ بندهاي دو  و چهارتوزين، نوار نقاله انتهايي و دستگاه شرينگ پك مي‌باشد كه طي مراحل مختلف به شرخ ذيل فرآوري و بسته‌بندي آجيل و خشكبار انجام مي‌شود.

تامين مواد اوليه

تهيه و خريد ميوه با كيفيت مورد نياز توليد آجيل و خشكبار با توجه به فصل برداشت و امكان ذخيره‌سازي در كارخانه دپو و پس از طي فرايند پيش بوجاري آماده حمل به واحد پوست‌گيري مي‌شود.

مرحله پوست‌گيري

ميوه متناسب با ظرفيت سيستم جهت تبديل به مغز به واحد مكانيزه  پوست‌گيري منتقل مي‌شود. سطح تكنولوژي دستگاه در به دست آوردن محصول با كيفيت و يكنواخت در فرايند پوست‌گيري براي مغزها با رعايت اصول بهداشتي بسيار اهميت دارد.

شست‌وشو و نم‌ گيري خشكبار

به همراه محصول پوستگيري شده ذرات ناخواسته ديگري همراه ميوه وجود دارند كه سبب افت كيفيت محصول نهايي مي‌شود، لذا لازم است پس از پوست‌گيري مغزها شسته و از هرگونه آلودگي به ذرات خارجي و نامطلوب  پاك شود.

فرايند خشك ‌كردن مغزها

فرايند خشك‌كردن مغز‌ها پس از شستشو بگونه‌اي بهداشتي و مكانيز با كيفيت مناسب و رعايت استانداردها خشك شده انجام مي‌شود. 

فرايند فرآوري  محصول    

زماني كه هدف توليد محصول خام نباشد، مغز خشك شده لازم است به تناسب نوع آن طي مراحل مختلفي به محصول نهايي تبديل شود. اين فرآيندها غالباً شامل طعم‌دار كردن مطابق فرمولاسيون و تجربه مشتري پسند، تركيب چندين نوع  مغز مي‌باشد. تفت و برشته كردن مغزهاي آجيلي در اين بخش صورت مي‌گيرد. مناسب‌ترين فرايند برشته سازي به منظور سالم ماندن مغزها در اثر حرارت دهي استفاده از سيستم‌هاي خشك‌كن داراي امكان توزيع حرارتي يكنواخت است.

كنترل كيفيت محصول

قبل از فرايند بسته‌بندي اطمينان از كيفيت محصول نهايي بسيار ضروري است. كنترل كيفيت از طريق آزمون‌هاي استاندارد جهت بررسي رنگ ظاهري، شكل، اندازه، درصد رطوبت، كپك زدگي، ميزان شكستگي، پوكي، ميزان ناخالصي، مزه، بو، درصد نارسي و چروكيدگي، در صد نمك محصول انجام مي‌گيرد. تا بتوان آجيل با كيفيت را روانه بخش بسته‌بندي نمود.

بسته‌بندي و انبار محصول 

پس از فراوري مغزها بايد محصول بر اساس نياز بازار و امكانات تكنولوژيك محصول نهايي به صورت بسته‎بندي شده به بازار عرضه شود. به گونه‌اي كه تا زمان مصرف، كيفيت مطلوب خود را به صورت سالم و بهداشتي حفظ كند. توجه به كيفيت و زيبايي بسته‌بندي در جلب سهم بستري از بازار اهميت زيادي دارد.

 

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | بررسي بازار و رقبا

با توجه به مزيت صنايع تبديلي بخش كشاورزي كشور  تا پايان سال 1398 تعداد 793 واحد توليد صنعتي آماده سازي و بسته بندي  آجيل و خشكبار در كشور با ظرفيت اسمي 929  هزار تني وجود دارد. تعداد طرح‌هاي در حال احداث كشور با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد، 195 طرح است كه پيش‌بيني ايجاد ظرفيت جديد 308 هزار تني را دارند.

 

تعداد كل مجوزهاي آجيل و خشكبار
7312
پروانه‌هاي بهره‌برداري توليد آجيل و خشكبار
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
793 30400510 34461 929306 تن
تعداد جواز تاسيس‌هاي آجيل و خشكبار كشور
6312
طرح‌هاي آجيل و خشكبار داراي پيشرفت فيزيكي بيش از 60 درصد
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
195 62010287 6271 308673 تن

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث توليد در سال جاري حدود 34 ميليارد ريال سرمايه ثابت نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از 35درصد بوده  و ظرف سه سال و نيم بعد از به توليد رسيدن برگشت سرمايه خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 1200 تن بسته‌بندي انواع آجيل و خشكبار در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   3500 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي، خدماتي و ستادي و روباز 1540 متر مربع

 

جدول سرمايه گذاري و شاخص هاي مالي طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
   سرمايه گذاري ثابت 34321
  نرخ بازده داخلي IRR 35/7
  دوره برگشت سرمايه 15/3

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | مزاياي اجراي طرح

  • ماندگاري بيشتر محصولات بسته بندي شده 
  • نگهداري امن و بهداشتي محصولات
  • رعايت ضوابط استاندارد و بهداشتي آماده سازي وبسته‌بندي كالاي با كيفيت
  • در نتيجه ايجاد ارزش افروده بيشتر

طرح توجيهي بسته بندي اجيل | نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآوردهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در سال 1399 و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي صنايع تبديلي بخش كشاورزي در حوزه بسته‌بندي آجيل و خشكبار نشان مي‌دهد.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت بر اساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي بسته بندي آجيل و خشكبار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.